center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Módszerek a keresési találatok javítására
Keresőmarketing. Damjanovich Nebojsa, www.damjanovich.hu,  2005. január 12.

Nagyvállalatok sokszor csak egyszer invesztálnak internetes jelenlétükbe, ami már milliókba kerül. Ilyen fejlesztések után elvárják, hogy a website-juk működésével „minden rendben” legyen. Ám, általában a grafikai kivitelezés és a flash-animációk nem elegendőek ahhoz, hogy az internetes projekt sikereket érjen el. Az én tapasztalatom az, hogy azok a marketingesek, akik irányítják és utána minősítik a website-fejlesztéseket, nem rendelkeznek elegendő tudással és tapasztalattal ahhoz, hogy jó döntéseket hozzanak. Bár vannak jó példák célszerű és sikeres web-projektekre, egy website-ot elindítása után létfontosságú monitorozni, akkor is, ha jó. Ebben a periódusban (3-tól 6 hónap) minden, a website-tal kapcsolatos használhatósági (usability) szempontot figyelemmel kell kísérni, és lehetőségek szerint a problémákon változtatni. Ehhez természetesen valamilyen webanalitikai szoftver szükséges (WebTrends, HitBox, IndexTools stb.).

Ez a szoftver olyan adatokat is meg fog mutatni, amelyeknek szakmai elemzése után kiderül, mely szavakra és szócsoportokra található meg a website-unk, és (többek között) mennyi látogatónk érkezik naponta. Ezeket az eredményeket össze lehet vetni a kulcsszavas stratégiával, amely website-unk fejlesztése során készült. Ha létezik ilyen stratégia, akkor nem lesz nehéz a technikai javításokat megtenni annak érdekében, hogy látogatókat toborozzunk. Ha nem létezik, akkor két lehetőségünk van:

1. Tudjuk, hogy a website-ot nem optimalizáltuk keresőkre, és hogy azt meg kell tenni, de nem áldozunk pénzt és energiát valamire, amit nem értünk, ezért a logikus válasz – reklámkampány, ami majd látogatókat hoz.

2. „Alulról építkezünk” a marketingtervezés során, és először odafigyelünk a látogatóink viselkedésére, tapasztalataikra és igényeikre ahhoz, hogy a további taktikai lépéseket meg tudjuk tenni. Nevezetesen, keresőkre optimalizálni a website-unkat.

Ha a website fejlesztése során nem tettük meg, akkor itt az ideje megtenni azokat a lépéseket, amelyek rendszeres látogatók toborzásához, Internetes láthatósághoz és jó helyezéshez vezetnek a keresők találati oldalain. Néhány egyszerűnek tűnő technikai és nem technikai leírás következik, melyek alapot jelentenek a website keresőkre való optimalizálása folyamatában.

Website optimalizálása keresőeszközökre
Definíció szerint az optimalizálás az a folyamat, amelynek során a keresőmotor, valamint a webhely jellemzőit figyelembe véve úgy módosítjuk a weboldalakat, hogy a keresőmotor találati listájában jobb helyezést érjünk el.
Tapasztalataim szerint a keresőmarketingnek ez a része a legfájdalmasabb pont minden cég számára. Hogy miért? Mert általában már a kész website-ot szeretnék optimalizálni (láthatóvá tenni az interneten), ami kikerülhetetlenül a tartalom „igazításához” vagy a legrosszabb esetekben, a teljes tartalom cseréhez és/vagy technológiai változtatásokhoz vezet.
Hogy jobban megértsük az optimalizálási folyamatokat, nézzük meg részletesen mit és miért kell változtatni:

A website minősége
Sok struktúra nélküli website-ot láttam a legnagyobb cégeknél is, amelyek valószínű, hogy saját erőből (leginkább szorgalmas informatikusokkal, akik plusz pénz reményében elvállalták a munkát) fejlesztették internetes megjelenésüket. Ez a „valami” elérhető az interneten, de csak abban az esetben, ha tudjuk az URL-címet. Sok ilyen önkormányzati próbálkozás volt/van, ahol csak az lát benne valamilyen struktúrát, aki fejlesztette. Rendszerint ezek a website-ok rossz minőségű képekkel és érdektelen szöveges tartalommal rendelkeznek, ami nehezen olvasható például a nagyon „okosan” kitalált háttérkép miatt (is).

A második nagy problémát a 100%-ban flash-technológiával készült website-ok jelentik. A megoldás: nem mellőzni ezt a fajta dizájnt, hanem megtalálni a szakértőt, aki segít optimalizálni az ilyen honlapot. Megjegyzem, a világon nagyon kevés ilyen létezik, bár a Macromedia (www.macromedia.com) nem értene velem egyet. Az igazság az, hogy az ilyen technológiával készült honlapokat igen nehezen lehet felkészíteni a keresőkre. A tanácsom az, hogy a szakértőt a hazai Macromedia-képviselet segítségével kezdjék keresni.
A HTML-technikával készült site-ok kis flash-animációkkal, nem jelentenek problémát.

A „fotogalériák” internetes változatai a harmadik minőségi problémaként szoktak előfordulni. Itt a fejlesztők kevés és nem célszerű szöveggel „díszítik” a website-ot, a képeknek pedig az „ALT” képaláírását teljesen elfelejtik beleírni. Így a keresőnek nincs mit „megtalálni” egy ilyen website-on. Nagyobb baj akkor jelentkezik, amikor képgalériát flash-technológiával készítenek.

Sok Microsoft és más nagy cég terméke már képes exportálni web-formátumot, ezért (leginkább kisebb cégek) a költségek megtakarítása miatt Word vagy PowerPoint segítségével fejlesztenek website-ot. Az így elkészült website HTML-kódja egy szemétdombra hasonlít, amit „letisztítani” nem kívánok senkinek.

Oldalcím [title]
Oldalcímnek a website-nak azt a részt nevezzük, ami a bal, felső sarokban, kék háttérben olvasható. Ha a fejlesztő nem figyelt a keresőmarketing-szabályokra, akkor fent „Microsoft Internet Explorer” vagy csak a cégnév van kiírva. Ha valaki a keresőbe beleír egy olyan szót, mely elvezet az Ön oldalára, akkor a találati leírásban, az első sorban ugyanez a felirat fog szerepelni azaz. Ezért szerencsésebb ide a konkrét oldalcímet beleírni, egyrészt mert az oldalakon erről a témáról van szó, másrészt mert a keresőkben érdeklődőknek egyértelműen adjuk tudtára, hogy mit ajánlunk ezen az oldalon.

Nem kis reklámszerepe van ennek a kiírásnak, mert az olvasók a keresőkben leginkább csak a címek alapján szokták kiválasztani a találatokat, gyors olvasás miatt. Ha tehát egyértelmű és világos mondat szerepel ebben a sorban, akkor inkább ilyen találatra fognak kattintani, mint a mellette lévőre, ahol értelmetlen szöveg áll. Annak, aki nem ismeri az Ön vállalkozását és itt fog először találkozni a márkájával, innen kezdődik a márka megítélési folyamata. A website-on pedig, végződik.
Az oldalcímeket a website belső keresője miatt is érdemes elkészíteni, hogy azok a látogatók, akik a website-unkon keresnek vele olvasható/használható találatokat kapjanak.

Metaszavak és a metaleírások [meta keywords, meta description]
A második javítás, amit a jobb láthatóság érdekében el kell végeznünk, a website HTML-kódjában található. Néhány alapvető problémával találkozhatunk, amikor „metaszavakról” és a „-leírásról” beszélünk. Ezeknek a javítása csak akkor lehetséges házon belül, ha a tartalommenedzsment rendszerünkben (CMS, azaz content management system) találhatunk olyan helyeket, ahol ezeket be lehet írni. Önök közül sokan valószínűleg nem tartották fontosnak ezeknek a részeknek a kitöltését, és bár a rendszerük lehetővé teszi, nem töltötték ki. Ez az oldalcímre, a kulcsszavakra és az oldal leírására is vonatkozik. Ha pedig a CMS-ben nem találhatók ezek a részek, akkor egy nagyon egyszerű website-frissítője van, ahol bármilyen változtatásokat egyeztetnie kell a fejlesztőcéggel. Szerencséje van, ha itthoni cégről van szó.
Persze, statikus website-oknál, ahol nincs sok és gyakori új információ, a cégek nem is igényelnek CMS rendszereket, hanem azzal a céggel, amellyel fejleszttették a site-ot, elvégeztetik a szükséges frissítéseket is. Ebben az esetben fel kell hívni a fejlesztő figyelmet arra, hogy az oldalcímeket, a kulcsszavakat és a leírásokat tegye be minden oldalra úgy, ahogyan azt Ön szeretné.
Az oldalcímnek követnie kell az azonos az oldalon található tartalmat. Ha például a szolgáltatásait bemutató oldalról van szó, akkor annak az oldalnak a neve mindenképpen „Szolgáltatások” kell hogy legyen. Ha a szolgáltatásokat tovább bontotta, akkor mindegyik aloldalnak más-más nevet kell adnia, attól függően, hogy melyik szolgáltatásról van szó – és így tovább.
A metaszavak azt a részét képezik a HTML kódnak, ahol kulcsszavakat helyezhetünk el az azonos oldalon található tartalommal kapcsolatban. A metaleírás pedig az a része a HTML-kódnak, ahol mondatokba foglalva írhatjuk le a vele egy oldalon található tartalmat.

Nagyobb kérdés azonban az, hogy milyen metaszavakat és milyen metaleírásokat használjunk egy-egy oldalon. Nos, ennek az eldöntése már tisztán marketingkérdés, ugyanis elsősorban tudnunk kell, hogy kik a versenytársaink és ők milyen szavakra/szócsoportokra találhatók a keresőkben, a célcsoportunk milyen szavakra keres leginkább, és hogyan illik mindez bele a stratégiai céljainkba. Ha ezekre a kérdésekre megvannak a válaszok, akkor ezekkel az irányvonalakkal elkezdhetjük a website-unk optimalizálását. Ha nem foglalkoztatnak külsős céget e feladat elvégzésére, legalább a tanácsait fizessék meg, hogy a feladatot ne kelljen többször megismételni, hiába.

A website tartalma [content]
Az előbb már említettem a tartalomváltoztatásokkal kapcsolatos félelmeket. A szöveg megváltoztatása egy létező website-on annak érdekében, hogy az később látható/megtalálható legyen a keresőkben, szükséges feladat. Nem az egész tartalom megváltoztatásáról beszélek, hanem olyan mondatok újraírásáról, amelyekben szerepelniük kell ugyan azoknak a szavaknak, amelyeket metaszavakként, a metaleírásban és az oldalcímekben használtunk. Itt is figyelni kell az adott oldal tartalmára, és az összes megcélzott kulcsszót nem szabad minden oldalon használni. A kiválasztott szavakat (mondjuk 80 az egész website-ra) olyan csoportokra kell bontani és az adott oldalakon elhelyezni, hogy az logikus és témába vágó legyen. Soha ne felejtsük el, hogy a kereső algoritmusa, azaz a website-unkat meglátogató „pók” (kis kereső programocska) minden alkalommal az oldalcímet, metaszavakat és a -leírást, a website tartalmát (a szöveget és a képaláírásokat), illetve a linkeket ellenőrzi, amelyekből később a keresőben rangsor generálódik. Ezek az adatok bekerülnek a kereső adatbázisába és a felhasználók gyakorlatilag ezekből az adatbázisokból kapnak információkat.

Ezennel a website-on - a nagyobb láthatóság érdekében - elvégzendő feladatok végére értünk. Ismételt optimalizálás csak akkor szükséges, ha a keresőkben jelentősen visszamaradunk a rangsorban vagy új versenytársak jelennek meg a piacon, akik nálunk jobban szerepelnek a keresőeszközökben.

Megjegyzés:
1. A rangsort soha nem lehetséges pontos helyezéssel fenntartani sok technológiai ok miatt.
2. Több keresőben nem lehetünk ugyanabban a pozícióban, mert minden keresőnek más a keresési algoritmusa. Legpraktikusabb az, ha a piacon leginkább használt keresőkre optimalizáljuk a website-ot. Magyarország esetében ezek: Yahoo (Origo/Vizsla) és Google.

Regisztráció a keresőkbe
Minden kereső (Origo/Vizsla, Google) felajánlja azt a lehetőséget, hogy az új website-unkat regisztráljuk. Ez nem jelenti azt, hogy a kereső saját maga nem tudná megtalálni a „pókja” segítségével, csak talán a folyamatokat egy kicsit meg tudjuk gyorsítani.

NE használjuk azokat az ingyenes vagy fizetős szolgáltatásokat, amelyek helyettünk regisztrálást ígérnek. Általában a használatuk után döbbenünk rá arra, hogy rengeteg kéretlen elektronikus levél érkezik a postaládánkba, nem szerepelünk jobban a keresőkben, és hogy át vagyunk verve. Minden országnak vannak piacvezető keresőgépei, amelyekre összpontosítani kell optimalizálás során. Ezek közül például Magyarországon lehetnek külföldi keresők is (Google), de semmiképpen nem az összes. Ha tehát, valaki azt ígéri, hogy a világ összes keresőibe bejelenti az Ön website-ját, akkor azt csak azért teszi, hogy a pénzét megkaparintsa.

Regisztráció a katalógusokba
Gyakran felesleges feladatnak tekintjük a katalógusokba való website-bejegyzést, pedig igen egyszerű dolog. Hazánkban a legismertebb katalógusok az Origo Vizsla (amely szabadszavas kereső is) és az Index katalógusa. Más feladatunk nincs, mint a megfelelő kategóriába regisztrálni saját website-unkat. Megjegyzés: Mindegyikük élén szerkesztő áll, aki megvizsgál minden regisztrációs kérvényt, nehogy valaki többször próbálkozzon vagy ne megfelelő kategóriába regisztráljon. Az esetek többségében néhány hét után a website-unk már be is van jegyezve.

Regisztráció a linkgyűjteményekbe
A Startlap hazánkban igen népszerű linkgyűjtemény, heti átlagos egyéni látogatási száma nem marad el sokkal az Origo számaitól. Ez azt jelenti, hogy rengetegen látogatják ezt a website-ot az információk után kutatva. Jellegét tekintve tematikus linkgyűjtemény-rendszer, amely a látogatóknak témánként kínálja a legjobbnak ítélt weboldalak linkjeit. A Startlap legnépszerűbb szolgáltatása a saját keresője, amely segít eligazodni a több százezres rendszerezett linkrengetegben. A látogatók zöme emiatt jön a Startlapra.

Damjanovich Nebojsa
online kommunikációs tanácsadó és tréner

Módszerek a keresési találatok javítására. Keresőmarketing. www.damjanovich.hu, 2005. január 12.